Myynti- ja toimitusehdot
Myynti- ja toimitusehdot
Gobo Oy (y-tunnus 3505679-2)
Voimassa 26 tammikuuta 2025 alkaen
- Soveltamisala
Nämä myynti- ja toimitusehdot koskevat kaikkia tarjouksia, myyntejä, toimituksia ja palveluja, ellei toisin ole sovittu kirjallisesti asiakkaan ja Gobo Oy:n välillä. Ehdot osoittavat soveltuvaan lainsäädäntöön, erityisesti Suomen kauppalakiin, tehtäviä tarkennuksia ja muutoksia. Sovellettava lainsäädäntö on voimassa niiltä osin, kun siitä ei ole poikettu alla olevissa ehdoissa. - Kaupan päättäminen
Tarjous on sitova Gobo Oy:tä kohtaan, kun asiakas on hyväksynyt tarjouksen ilman aiheetonta viivästystä, ellei toisin ole sovittu.
- Hinnat
Hinnat eivät sisällä lähetyskuluja, vientikuluja, kuljetusvakuutusta, pakkauskuluja tai arvonlisäveroa eikä muita mahdollisia viranomaismaksuja. Ellei toisin nimenomaisesti ole sovittu, tuotteet toimitetaan Gobo Oy:n emoyhtiön varastolta Tanskasta. - Toimitus
Tuotteet toimitetaan Gobo Oy:n parhaaksi katsomalla tavalla, ellei toisin sovita. Gobo Oy huolehtii tuotteiden viennistä sekä järjestää ja maksaa tuotteiden kuljetukset ja vakuutukset sovittuun kohteeseen veloittaen aiheutuneista kustannuksista myöhemmin asiakasta laskulla. - Tullaus, tuonti ym.
[Mikäli tuotteet toimitetaan muualle kuin Suomeen] Asiakkaan on hankittava omalla riskillään ja kustannuksellaan mahdollisesti tarvittava maahantuontilupa tai muu virallinen lupa ja noudatettava kaikkia tullimääräyksiä, mukaan lukien vastuu tulliselvityksestä liittyen tuotteiden tuontiin. Asiakkaan tulee maksaa kaikki Gobo Oy:lle aiheutuneet kulut tulliselvitykseen ja tuotteiden maahantuontiin liittyvistä viivästyksistä. Katso myös kohta 9.
Asiakkaan pyynnöstä Gobo Oy toimittaa asiakkaalle tarvittavat asiakirjat ja tiedot, joita asiakas tarvitsee tulliselvityksen ja muiden toimenpiteiden toteuttamiseksi tämän kohdan 5 mukaisesti. Asiakas on vastuussa siitä, että se pyytää asiakirjat Gobo Oy:ltä ajoissa.
- Vaaranvastuu
Lähtökohtaisesti Gobo Oy vastaa kaikista tuotteiden katoamis- tai vahingoittumisriskeistä toimitukseen ja lausekkeen 7 noudattamiseen asti.
Jos toimitus estyy asiakkaan laiminlyödessä kohdan 5 mukaiset velvoitteensa, vastaa asiakas tuotteiden katoamis- tai vaurioitumisriskistä niin kauan kuin este on voimassa; esimerkiksi sen ajan, jonka tuotteet pidätetään tai varastoidaan, koska asiakas ei ole esittänyt oikeita asiakirjoja tulli- tai tuontiselvitystä varten asianomaisille osapuolille, viranomaiset mukaan lukien.
- Toimitus
Jollei toisin sovita, tapahtuu toimitus Gobo Oy:n emoyhtiön varastosta Kööpenhaminasta tai suoraan Gobo Oy toimittajalta sovittuun määränpäähän, niin että toimitus ja vaaranvastuun siirto tapahtuvat, kun tuotteet on toimitettu asiakkaalle sovittuun määränpäähän. Oikeus osittaiseen laskutukseen osatoimituksissa pidätetään. Asiakas on velvollinen vastaanottamaan toimitukset, mukaan lukien osatoimitukset, sovitussa määränpäässa ja sovittuna aikana. Jos Gobo Oy:lle aiheutuu kustannuksia asiakkaan laiminlyödessä tuotteiden vastaanottamisen , asiakas on velvollinen korvaamaan nämä kustannukset Gobo Oy:lle. - Toimitusaikataulut
Ilmoitetut toimitusajat ovat paras arvio, eikä Gobo Oy ole vastuussa toimitusaikojen ylittymisestä, ellei toimitusaikoja ole erikseen nimenomaisesti taattu. - Toimitusesteet
Jos Gobo Oy:n toimitusvelvoitteiden täyttäminen estyy tai häiriintyy merkittävästi syistä, jotka eivät johdu Gobo Oy:n virheestä tai huolimattomuudesta, Gobo Oy velvoitteet lakkaavat olemasta voimassa esteen jatkuessa, eikä Gobo Oy ole vastuussa asiakkaalle aiheutuneista vahingoista, jotka johtuvat toimitusesteen seurauksena. - Maksuehdot
Jos ei muuta ole sovittu (tai hyväksytyssä tarjouksessa todettu), maksuehto on 14 pv netto. Eräpäivä on ilmoitettu Gobo Oy:n laskussa. Jos maksu suoritetaan eräpäivän jälkeen, laskutetaan viivästyskorkoa 9 % eräpäivästä siihen päivään asti, kun maksu suoritetaan. Korkolaskuun lisätään seitsemän (7) euron ilmoituskulu. Jatkuvissa toimituksissa (tai useamman avoimen tilauksen tapauksessa) Gobo Oy ei ole velvollinen jatkamaan toimituksia, ennen kuin erääntyneet toimitukset on maksettu. Reklamaatiot eivät oikeuta asiakasta pidättämään maksua jo suoritetuista muista toimituksista, joten jos asiakas pidättää erääntyneitä määriä, tämä katsotaan maksuhäiriöksi. - Tuotteen tarkastusvelvollisuus ja valitukset kuljetusvahingoista ja puutteista
Tuotteet vastaanottaessaan asiakas on velvollinen tarkastamaan, ovatko tuotteet vaurioituneet tai onko tuotteissa puutteita.
Jos tuotteet vastaanotetaan näkyvillä vaurioilla tai puutteilla, on asiakas velvollinen tekemään asiasta perustellun merkinnän lähetysluetteloon. Merkintä on allekirjoitettava kuljettajan toimesta. Samalla asiakkaan on ilmoitettava vauriosta tai puutteesta Gobo Oy:lle ja annettava Gobo Oy:lle pääsy tarkastamaan tuotteet, tarvittaessa tarkastajan kanssa. Jos asiakas ei noudata tätä määräystä, Gobo Oy ei ole vastuussa asiakkaalle kuljetusvaurioista ja puutteista.
Jos vaurio tai puute ei ole ollut näkyvissä, asiakkaan on ilmoitettava vauriosta tai puutteesta kirjallisesti Gobo Oy:lle viipymättä, kun vaurio tai puute on havaittu tai se olisi pitänyt havaita, kuitenkin viimeistään 2 päivää vastaanoton jälkeen. Asiakkaan oikeus saada hyvitystä vaurioista tai puutteista lakkaa valitusajan päättyessä.
- Reklamaatiot ja vastuu virheistä
Asiakkaalla on myös tarkastusvelvollisuus tuotevirheiden osalta vastaanoton yhteydessä, katso kohta 11. Mikäli asiakas toteaa, että tuotteissa on virhe, on asiakas velvollinen tekemään kirjallisen reklamaation Gobo Oy:lle kahdeksan (8) päivän kuluessa tuotteiden toimituksesta, ilmoittaen havaituista virheistä. Asiakkaan oikeus esittää vaatimus Gobo Oy:lle virheestä lakkaa valitusaikojen päättyessä. Tämä valitusmenettely ei koske kuluttajakauppoja.
Gobo Oy ei ole vastuussa siitä, että tuotteet täyttävät asiakkaan tarpeet, ellei sitä ole erityisesti taattu. Jos tuote on merkittävästi virheellinen eikä virhettä voida korjata, asiakas on oikeutettu perumaan oston ja vaatimaan ostohinnan palautusta. Asiakas ei voi esittää muita vaatimuksia Gobo Oy:tä kohtaan. Näin ollen asiakas ei voi vaatia korvausta esimerkiksi liiketoimintatappioista, voitonmenetyksistä tai muista välillisistä vahingoista.
Valmistajan myöhemmin tekemät muutokset tai päivitykset ohjelmistoihin, spesifikaatioihin ja vastaavat eivät ole tämän kohdan tarkoittama virhe, johon asiakas voisi vedota.
- Esitteet, katalogit ym.
Katalogeissa esitetyt kuvat, mitat, painot ja muut vastaavat tiedot eivät sido Gobo Oy:tä, ja Gobo Oy pidättää oikeuden tehdä muutoksia tuotteisiin ja/tai tuotevalikoimiin ilman ennakkoilmoitusta. Gobo Oy:n toimittamia spesifikaatioita, tarjouksia, tilausvahvistuksia ja vastaavia ei saa kopioida ja käyttää kolmansia osapuolia varten ilman Gobo Oy:n suostumusta.
- Tuotteiden palautus
Palautettavia tuotteita ei oteta vastaan ilman ennakkosopimusta.
Tuotteista, jotka palautetaan yli 5 työpäivän kuluttua vastaanottamisesta, peritään palautusmaksuna 15% tuotteen hinnasta.
Kotiin ostettuja, muotoiltuja tai asiakkaan tilauksesta valmistettuja valaisimia ja tuotteita ei hyväksytä palautuksina, ellei asiakas pysty todistamaan, että niissä on merkittävä vika, jota Gobo Oy ei voi korjata: katso kohta 12.
- Tuotteiden korjaus, käsittely ja Gobo:n vastuu
Jos asiakas toimittaa tuotteita korjaukseen, päivitykseen tai vastaavaan Gobo Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen mukaan, Gobo Oy:llä on vaaranvastuu tuotteista, sen ajan, kun ne ovat Gobo Oy:n tai Gobo Oy:n palveluntuottajan, esim. huollon hallinnassa.
Myynti- ja toimitusehtojen kohtien 11 ja 12 määräyksiä sovelletaan vastaavasti, kun asiakas vastaanottaa Gobo Oy:ltä palautetut tuotteet.
- Tuotevastuu
Siltä osin kuin pakottavassa lainsäädännössä ei ole määrätty toisin, Gobo Oy on vastuussa vain henkilövahingoista ja omaisuusvahingoista, jos vahinko johtuu todistettavasti Gobo Oy:n virheestä tai huolimattomuudesta. Omaisuusvahinkojen osalta vastuu on kuitenkin rajoitettu 10 miljoonaan Tanskan kruunuun (DKK). Ellei pakottavassa lainsäädännössä toisin määrätä, Gobo Oy ei ole vastuussa omaisuusvahingoista, jotka syntyvät, kun tuotteet ovat asiakkaan hallussa, tai vahingoista asiakkaan valmistamiin tuotteisiin tai asiakkaan omaisuuteen, jotka aiheutuvat näiden tuotteiden seurauksena. Gobo Oy ei ole vastuussa liiketulojen menetyksistä, voitonmenetyksistä tai muista välillisistä vahingoista. Siltä osin kuin Gobo Oy:llä on tuotevastuu kolmatta osapuolta kohtaan, asiakas on velvollinen korvaamaan Gobo Oy:lle vahingot samassa laajuudessa kuin Gobo Oy:n vastuuta on edellä mainitusti rajoitettu. Näitä vastuunrajoituksia ei sovelleta, jos Gobo Oy on syyllistynyt törkeään huolimattomuuteen. Jos kolmas osapuoli esittää vahingonkorvausvaateen tämän kohdan mukaisesti jollekin osapuolelle, on tämän osapuolen ilmoitettava asiasta toiselle osapuolelle viipymättä. Gobo Oy:llä ja asiakkaalla on molemminpuolinen velvollisuus hyväksyä oikeustoimet missä tahansa tuomioistuimessa tai välimiestuomioistuimessa, joka käsittelee vahingonkorvausvaatimuksia, jotka on esitetty osapuolelle Gobo Oy:n tuotteiden aiheuttamien vahinkojen perusteella.
- Sovellettava laki ja oikeuspaikka
Kaikki erimielisyydet osapuolten välillä, jotka koskevat näiden myynti- ja toimitusehtojen mukaisia toimituksia, on ratkaistava Suomen lain mukaisesti lukuun ottamatta sen lainvalinta säännöksiä, Helsingin käräjäoikeus sovittuna ensiasteen oikeuspaikkana.